Categories
Client Research & Development

Merawat Mata Kabur, Ada Kotoran Kuning Dan Berbau

Berjaya disembuhkan…Jika ada simptom yang sama? baca untuk tambah pengetahuan.

Bismillah,

Ini pengalaman admin sendiri. Mata mula mengalami masalah pada tahun 2014 dan mula menunjukkan perubahan positif drastik pada hujung tahun 2019. Punca mungkin disebabkan aktiviti admin yang terlalu kuat mengadap dan menggunakan  komputer 12 ke 14 jam setiap hari.

Simptom sakit mata yang dialami adalah berair, kering, merah, kadang-kadang kabur, huruf jadi kembang dan yang paling kritikal adalah kotoran warna kuning dan berbau ( hampir rasa macam nak buta dah waktu itu ). Sebelum berjaya dirawat, ini proses dan bahan yang admin guna sebagai bahan rawatan alternatif…kenapa tak pergi hospital?….heee..heeee memang tak minat dengan hospital. Rasa tidak mencabar jika penyakit sendiri pihak lain yang merawatnya. 🙄 

  1. EYE GLOW kotak merah dan biru – Keluaran CCM. Emmm tidak banyak perubahan yang berlaku kerana sakit mata yang admin sedang hadapi level nya lagi tinggi berbanding kemampuan yang EYE GLOW mampu buat.
  2. Guna petua rebusan air daun sireh 3 helai  dan dibuat dalam bentuk semburan dan rendaman mata dalam bekas berisi air rebusan daun sireh selama 2 ke 3 minit. Semburan dibuat setiap pagi dan sebelum tidur. Ada kesan tapi sekitar 5% sahaja hasilnya. Proses berjalan hampir 2 bulan+.
  3. Kemudian try pulak ubat mata jenama NEO DECO – Beli dekat farmasi. Sehari 3 kali titik dalam mata. Yang ini peringkat permulaannya sangat berkesan dan memang yakin habis inilah produknya. Sebulan lebih juga guna ubat mata ini tetapi tak tahu dekat mana silapnya mata kembali sakit dan simptom dia lagi teruk dari yang sebelum ini. Kedua-dua belah mata sekali terkesan dan sebelum ini hanya sebelah mata sahaja dan ada keluarkan bau yang kurang menyenangkan pulak. Ubat ni dia ada tarikh luput penggunaanya dan lepas tu…
  4. Sambung balik guna petua rebusan air daun sireh dan terpaksa mengurangkan aktiviti luar kerana mata menjadi semakin sensitif dan tak boleh kena angin yang kuat, akan berair dan keluar kotoran warna kuning pada mata. Pergi kemana-mana harus pakai spek mata hitam. Proses ini berlaku pada tahun 2018 sehingga pertengahan tahun 2018. Akibat terlalu kerap buat semburan pada mata, muncul pulak masalah baru iaitu kekeringan melampau….haru betoi laaaa….dan waktu ini mata admin mula nampak setiap huruf menjadi kembang, kabur dan kelabu. Nampaknya seperti semakin parah tetapi masih tetap berkeras untuk tidak mahu pergi membuat pemeriksaan mata di hospital. Memang keras hati betul laaaaa orang ini…..dan seterusnya.

Sepanjang tempoh tersebut, tiada aktiviti luar yang admin akan hadiri dan semua proses yang tidak penting dibatalkan kecuali yang melibatkan tempahan melalui online dilayan bak raja 😆 :mrgreen: . Akhirnya….

  1. Pertengahan 2019, admin try satu produk dan memberanikan diri untuk cuba menitiknya ke dalam mata. Bentuk cecair juga dan sekali titik ke mata akan rasa sedikit pedih dalam tempoh 2 ke 5 saat macam tu kemudian akan kembali okay. Kesan cepat pertama kali dan hampir sama dengan produk lain-lain yang admin pernah cuba adalah penglihatan jadi lebih terang, jelas dan rasa lebih selesa dan kesanya lama. Itu kesan pertama kali selain rasa pedih seketika. Sehari 2 ke 3 kali titik dan kadang-kadang lebih mengikut keperluan hari tersebut, yang penting sekali adalah admin akan titik dalam mata sebelum tidur dan sebelah pagi sebelum kerja dimulakan. Begitulah prosesnya berjalan selama 6 bulan lebih…sehingga tarikh artikal ini dimuat naik, boleh dikatakan hampir 80% kesembuhan dinikmati. Sebelum ini, mata selalu rasa kering dan kadang-kadang berair. Kini SEMUA itu sudah okay dan mata merah pun sudah tidak ketara kelihatan. Yang masih berdegil adalah selaput pada anak mata kiri dan kanan sahaja yang masih belum  pulih sepenuhnya. Dalam jangkaan akan pulih sekitar 3 ke 5 bulan lagi, insyallah. Selaput ini terjadi lebih lama dari 2014, makanya harus bersabar untuk merawatnya.

Bahan terkahir yang admin guna ini tiada had luput bersifat mesra alam dan yang penting selamat untuk digunakan dan kos pun tidak laa mahal dan mampu dibayar oleh semua orang. Kepada yang ada masalah yang sama seperti apa yang admin alami, boleh try produk ini, insyaallah berkesan.

Pertanyaan, boleh Telegram ke En @asaikedah.

Sekian terima kasih dan selamat mencuba.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *